خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





مربوط به کارورزی

    مشخصات:
    نام مدرسه:شهید جمشیدی پایه تحصیلی:پنجم دبستان موضوع: حق مردم ارائه دهنده: مجتبی طالبی نام معلم راهنما: آقای امیری زمان : 40 
    محتوا:
    مفاهیم: اصل رعایت نوبت، فروتنی و تواضع در برخورد های اجتماعی 
    مهارت ها:
    مهارت ارتباطی:شرکت فعال در فعالیت های گروهی و وارائه نظر
    مهارت ذهنی:تحلیل و تجزیه نظرات و و تفکر در مورد سوالات فرم طرز تلقی( تفکر و بیان نظرات)،نقد نظر و دفاع از نظر خود و گروه
    مهارت یدی:.......................
    پیامد:
    بچه ها پس از پایان کار رعایت نوبت در ارائه نظرات خود رعایت کنند.
    سخنان هم را قطع ننکند و با احترام با هم برخورد نماییند.
    از نظرات خود دفاع کنند و احترام یکدیگر را حفظ نماییند سعی نکنند با زور نظر خود را قالب نماییند.
    در دفاع از نظر گروه لج بازی نکنند و از منطق به جای زور استفاده کنند. 
    اگر باکسی که حق مردم را ضایع کرد روبروشد، چگونه برخورد داشته باشد.
    مراحل طراحی آموزشی
    برقراری ارتباط (6):
    بعد از سلام و احوال پرسی با د انش آموزان و حضور و غیاب آنها،معلم انیمیشن کوتاهی را راجب رعایت نوبت برای بچه ها نمایش می دهد و نظرات بچه ها را در مورد انیمیشن پخش شده می پرسد (اگر امکان پخش انیمیشن وجود نداشت می تواند از نمایش خلاق که از قبل برنامه ریزی شده است استفاده نمایید)
    یا گفتن یک خاطره از دوران کودکی خود برای آنان تعریف می کنم به این صورت که: من وقتی همسن و سال شما بودم برای خرید نان به نانوایی رفتم و از بزرگترهایی که در صف نانوایی بودند پرسیدم آخر نفر کیست تا بفهمم که نوبتم کجاست و بعد از کی نوبتم می شود. از طرفی هم من آدم ریزه میزه و کوچولویی بودم. بعد از شناسایی آخرین نفر منتظر ماندم که کی نوبت من فرا می رسد بعد از مدتی، وقت ناهار آقایان نانوایی رسید و مردم که خسته شده بودند هر یک به کناری رفته و نشستند. من هم رفتم کمی دورتر تا بازی کنم. بعداز مدتی وقتی که نانوا شروع به پختن نان کرد رفتم تا سرجای خود بایستم ولی از بدشانسی من، یک پسر درشت وقوی آمد و به من گفت که تو اصلاً سر صف نبودی و نوبت نداری. من آنقدر ناراحت شدم که تا الان آن خاطره بد را هنوز درذهن خود دارم.(10)

     

    به تجربه گذاشتن(17)
    اجرای روش روشن سازی طرز تلقی 
    مرحله اول فرم شماره(1) با سوالات زیر ابتدا به صورت فردی در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.
    فرم شماره(1)
    1- به نظر شما رعایت نوبت در جمع چگونه کاری است؟ توضیح دهید؟.............
    2- اگر فردی در جامعه از نظر مقام جایگاه ویژه ای داشت حق دارد که نوبت مردم را بگیرد توضیح دهید؟
    3- اگر در جایی بودید که مشاهده کردید که حق کسی پایمال می شود چه می کنید؟
    در مرحله دوم: معلم فرم شماره(2) را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد تا به صورت فردی گزینه های هر پرسش را رتبه بندی کنند. ضمناً نقطه چین در نظر گرفته شده در پایان هر سوال برای ارائه نظر اجمالی دانش آموزان است. که باید به دانش آموزان یادآوری شود.
    فرم شماره(2)
    1- رعایت نوبت در جمع کاری است......
    الف) خداپسندانه و نیکو
    ب) همۀ مردم باید اصل را بر این قرار دهند که نوبت رعایت شود.
    ج) اگر رعایت نوبت باشد خوب است.
    د).........................
    2- اگر فردی در جامعه مقامش مهم باشد او دیگر نیازی به قرار گرفتن در نوبت.....
    الف) ندرد، چون که او کارهای مهمتری دارد.
    ب) او باید در هر شرایطی نوبت مردم را رعایت کند.
    ج) اگر مردم آن جامعه خواستند می توانند از حق خودشان بگذرند و او در نوبت جلو افتد
    د).....................
    3- اگر جایی بودید که مشاهده کردید حق کسی پایمال می شود......
    الف) باید از حق آن فرد دفاع کرد
    ب) باید به مردم یادآوری کرد که رعایت نوبت و انصاف را داشته باشند.
    ج) بی تفاوت بود
    د) .....................
    مرحله سوم: معلم در حین پاسخگویی بچه ها جدولی پای تابلو می کشد که در ستون گروه ها و در سطر شماره سوالات نوشته می شود در این مرحله گروه ای 4 نفره تشکیل و هر گروه مناسب ترین گزینه را درهر سوال طبق نظر گروه انتخاب و روی تابلو داخل جدول می نویسد.

     

    به اشترا ک گذاشتن(14)
    مرحله چهارم: اختلاف نظر گروهها روی گزینه های انتخاب شده با رهبری معلم بحث 
    می شود و هر گروه از نظرات خود دفاع می کند.ممکن همه ی گروه ها به یک سوال جواب مشترک داده باشند در این صورت بحث نمی شود اما در صورتی که جواب ها متفاوت است نظر اعضای گروه را پرسیده می شود معلم در صورت خارج شدن بچه ها از بحث و جلو گیری از بی نظمی بچه ها می تواند در بحث شرکت نمایید و از دانش آموزای منزوی تر را تشویق به بحث نمایید 
    به کار بستن و انتقال به موقعیت جدید (8)
    مرحله پنجم: دراین مرحله فراگیر سوالات فرم شماره(2) را با توجه به نقد گروهی رتبه بندی می کند.

    و معلم از بچه ها می خواهد چند مورد از خاطراتی که در صف ها و رعایت نوبت داشتن را بگوییند و آدابی را که باید باید رعایت نماییند را گفته به کمک بچه ها بحث را جمع بندی می نمایید .
    مواد و منابع مورد نیاز:
    پروژکتر،تابلو وایت بورد،تهیه فرم و کاغذ برای نوشتن،وچینش نیمکت ها برای فعالیت گروهی
    بازخورد:
    با توجه به گروهی بودن فعالیت معلم در صورت اظهار نظر بچه ها باید بازخورد مناسب بدهد و در فضای کلاس و در دسترس همه بچه ها باشد و در صورتی که دانش آموزی آداب رو درست انجام داد آدابی مانند :نوبت را رعایت کرد ، محترمانه برخورد کرد ، حرف کسی را قطع نکرد رفتار او را بولد نمایید و بازخورد مناسب بدهد تا الگو برای ساییرین باشد.
    سنجش آموخته ها
    با توجه به فرصت کم در حالی که بچه ها مشغول فعالیت هستند معلم با ارزشیابی مشاهده ای و تهیه چک لیست (رفتار ها و افعال مورد انتظار)رامورد سنجش قرار می دهد

     

     

    تامل و واکاوی تجربیات حرفه ای
    در صورت خرابی ویدیو پروژکتور از بیان خاطره می توان استفاده کرد یا بهره گیری از تجربیات خود دانش آموزان می توان استفاده نمود
    اجرای طرح تدریس طرز تلقی نیاز به زمان دارد بنابرین باید زمان کنترل گردد و از پر داختن به موارد حاشیه ای پرهیز نمود
    این طرح نیاز به دانستنی بالا و مهارت بالای مدیرت کلاس دارد
    یادگیری بادوام ، تقویت اعتماد به نفس ، تسلط به موضوع ، داشتن حق اظهار نظر و تقویت روحیه ی انتقادپذیری ، نقد نظر دیگران با دلایل منطقی ، تشویق به مطالعه و تحقیق بیشتر ، ارزشیابی همزمان با تدریساز نتایج این طرح می باشد


    این مطلب تا کنون 8 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : نوبت ,رعایت ,گروه ,معلم ,مردم ,صورت ,رعایت نوبت ,دانش آموزان ,توان استفاده ,رتبه بندی ,بازخورد مناسب ,
    مربوط به کارورزی

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده