خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





گزارش کارورزی3

    مشخصات:

    نام مدرسه: شهید شیردل عبداللهی                        پایه تحصیلی: ششم ابتدایی     

    موضوع و نام درس: ضرب کسرها/ریاضی       زمان فعالیت: 40 دقیقه    دانشجو : عادلپور

      معلم راهنما: سرکار خانم حسینی                           استاد راهنما: کلهر

    محتوا:

    1 – مفاهیم: ضرب دوکسر، ضرب دوعدد مخلوط

    2 – مهارت ها:

    2-1 مهارت ارتباطی:توضیح دادن درمورد چگونگی انجام فرآیند ضرب کسرتوسط دانش آموزان

    2-2 مهارت ذهنی: حل مسئله ضرب دو کسر،تامل،تصمیم گیری،استدلال

    2-3 مهارت یدی: ساختن  یک واحد کامل مربع و کوچکتر از یک واحد با کاغذ 

    پیامد:

    پس از اجرای طرح آموزشی، (ضرب کسرها) دانش آموزان قادر باشند:

    1 – ضرب دوکسر با مخرج یکسان  و غیر یکسان را محاسبه کنند.

    2 – ضرب دو عدد مخلوط را به درستی محاسبه کنند.

    3 – چگونگی اعمال و فرآیند ها را استدلال کنند.

    4 – با کاربرد کسر وضرب کسر در زندگی روزمره آشنا شوند وبتوانند آموخته ها را به کارگیرند.[k1] 

     مراحل طرح آموزشی:

    1 – برقراری ارتباط: درمورد موارد استفاده از کسر در زندگی روزمره از جمله: در اندازه گیری مایعات، لوله های آزمایشگاه و همچنین محاسبه خمس مال از درآمد صحبت می کنیم[k2] (3 دقیقه)

    2 – تجربه و تکالیف یادگیری: در قالب یک فعالیت گروهی دانش آموزان به ساختن یک مربع به عنوان یک واحد کامل و تقسیم آن به واحدهای کوچکتر از یک واحد با استفاده از کاغذ یا مقوا خواهند پرداخت [k3] . همچنین  اسلاید چگونگی ضرب کسرها را برای بالابردن قدرت استدلال عینی دانش آموزان نمایش خواهیم داد[k4] . نحوه تقسیم بندی گروه ها نیز به این شکل خواهد بود که چون تعداد دانش آموزان 28 نفر است، به پنج گروه 5 نفره و یک گروه 3 نفره تقسیم و تمامی گروه ها به ترتیب از 1 تا 6 شماره گذاری شوند؛ و اعضای هر گروه بر روی دو نیمکت به نحوی بنشینند تا به راحتی با یکدیگر در ارتباط باشند. این فعالیت ها باید[k5]  همزمان بین همه ی گروه  ها انجام شود و نظارت ب[k6] ر اجرای آن نیز صورت گیرد. (10 دقیقه)

    3 – به کاربستن[k7] : حل مسائل مربوط به ضرب کسرها و پیدا کردن مساحت از طریق ضرب کسرها که در کار عملی آن ها انجام می شود.( زمان این فعالیت به همراه مرحله 4 با هم 15 دقیقه)

    4 – به اشتراک گذاشتن[k8] : با دادن کاغذ یا مقوایی به هر کدام از گروه های دانش آموزان، ازآن ها می خواهیم که در آن مربعی به ابعاد 12×12 رسم کنند و یک ضلع آن را به سه قسمت و ضلع دیگر را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرده و خطوط را به هم بچسبانند. در ادامه یک از سه قسمت ضلع اول و یک از چهار قسمت ضلع دوم را که محل طلاقی آن ها یکی است هاشور بزنند. حال از آن ها می خواهیم تا نظرشان را درمورد مساحت کل قسمت رنگ شده و چگونگی محاسبه آن بگویند. در این قسمت شاهد به اشتراک گذاشتن  نظرات و تجربیات افراد خواهیم بود تا به مفهوم ضرب کسر برسیم و گروه ها به نقد و بررسی نظرات یکدیگر می پردازند. با استفاده از همین روش ، ضرب دو عدد مخلوط نیز به دانش آموزان انتقال داده می شود.( به همراه مرحله3 15 دقیقه)

     

    5 – انتقال به موقعیت جدید:

    برای دانش آموزان موقعیتی را تصور میکنیم [k9] که در آن قرار است مفاهیم آموخته شده در این آموزش را در موقعیت های دیگری همچون: به دست آوردن مساحت  اشکال هندسی در خانه از طریق کسر، مساحت اجسامی که طول اضلاع آن ها اعداد صحیح نیست، به دست آورند.مثلا مساحت موزاییک یا سرامیک های کف خانه که طول ضلع آن ها عدد مخلوط است.(2 دقیقه)

    6 - مواد و منابع آموزشی مورد نیاز/ فضای یادگیری:  

    6 – 1 : فضای آموزشی: فضای آموزشی مورد نظر برای اجرای این طرح آموزشی همان محیط کلاس درس با استانداردهای معمولی از جمله ظرفیت لازم برای تعداد دانش آموزان کلاس است

    6-2:مواد و تجهیزات: ویدئو پروژکتور،لپ تاپ،کاغذ به تعداد گروه های دانش آموزان،خط کش

    6-3 : منابع  انسانی: دانش آموزان کلاس[k10]  ششم ابتدایی مدرسه شهید شیردل که تعدادشان 28 نفر می باشد.

    7 – روش بازخورد دادن:

    بازخورد مرحله اول(برقراری ارتباط): در این مرحله پس از ایجاد انگیزه و برانگیختن دانش آموزان به آن ها می گوییم: این که بدونیم چیزایی که داریم میخونیم کجای زندگی ماهستند خیلی خوبه ؛چون میدونیم مطلبی که یاد گرفتیم بیهوده نبوده.

    بازخورد مرحله دوم(تجربه): به دانش آموزانی که در حال فعالیت فردی می باشند بازخوردهایی مانند:خیلی خوبه که دارید کار را با دقت انجام میدید؛در تقسیم ضلع ها دقتتون رو بیش تر کنید؛ را ارائه می دهیم.

    بازخورد مرحله سوم(به کاربستن): به دانش آموزان می گوییم که حالا شما تونستیدچیزی که یاد گرفتید رو به کار ببندید و همچنین حالا ما میدونیم که کتاب دقیقا از ما چی میخواد پس حالا هدفمند کار میکنیم.

    بازخورد مرحله چهارم(به اشتراک گذاشتن): هنگام انجام فعالیت می گوییم: هرکدام از شما نظرات خوبی دادید. ما میخوایم به کمک هم یاد بگیریم پس خلاقیت و دقت شماست که میتونه شما رو به کاملترین راه حل برسونه.

    بازخورد مرحله پنجم(انتقال به موقعیت جدید): به دانش آموزان می گوییم: حالا که تونستیم مهارت های یادگرفته شده تو این جلسه رو در زندگی و موقعیت های مختلف هم انجام بدیم خیلی خوشحالم و امیدوارم شما هم همین حس رو داشته باشید.

    8 - سنجش آموخته ها:  در دو مرحله صورت میگیرد: (10 دقیقه)

    1 –  نوشتن مسائلی برروی وایت برد و درخواست حل آن ها از دانش آموزانی که داوطلب هستند.[k11] 

    2 – حل بخشی از تمرینات کتاب درسی توسط همه ی دانش آموزان در کلاس و ارائه چک لیست از عملکرد آنان و همچنین ثبت آن در پوشه کار دانش آموز

    چک لسیت نیز به صورت زیر و با توجه به پیامدها تنظیم می شود:

    ردیف

    اهداف مورد انتظار

    بلی

    خیر

    1

    آیا دانش آموز توانسته است مسائل مربوط به ضرب دوکسر با مخرج یکسان و غیر یکسان را حل کند؟

     

     

    2

    آیا دانش آموز توانسته است اعمال مربوط به ضرب دو عدد مخلوط را انجام دهد؟

     

     

    3

    آیا دانش آموز میتواند مفاهیم آموخته شده را استدلال کند؟

     

     

    4

    آیا دانش آموز با کاربرد مفاهیم و مهارت های آموخته شده این درس در زندگی روزمره آشنا شده است و توانایی به کارگیری آن ها را دارد؟[k12] 

     

     

     

    اجرا:

     

    من برای انتخاب اولین طراحی آموزشی ، با توجه به این که معلم کلاس سابقه تدریس چندانی در ابتدایی ندارد و قبلا 11 سال دبیر علوم بوده و  تنها 2 سال است که به ابتدایی آمده و همچنین با روش های نوین تدریس ریاضی در ابتدایی آشنا نیست ؛ مبحث ضرب کسرها را در درس ریاضی انتخاب کردم؛ تا هم تجربه ای برای خودم در حوزه تدریس این درس به صورت مستقل باشد و هم به فراگیری دانش آموزان و آشنایی آن ها با مفهوم این مبحث کمکی کرده باشم.

    به منظور هماهنگی های لازم با معلم ، موضوع را با او در میان گذاشتم و گفتم که در این ترم قرار است ما به تدریس مستقل بپردازیم ؛ اگر اجازه می دهید موضوع ضرب کسرها را که قرار است هفته آینده تدریس شود ؛ من انجام دهم. خوشبختانه ایشان هم موافقت کردند و قرار شد چهارشنبه هفته آینده این تدریس انجام شود.

    پس از موافقت معلم شروع کردم به نوشتن طرح آموزشی برای مبحث ضرب کسرها متناسب با ساختار خواسته شده که توسط استاد تشریح شده بود. بعد از اینکه نوشتن طرح تمام شد؛ یک نسخه از آن را برای استاد ارسال کردم تا در صورت تایید ایشان اجرا کنم. استاد هم پس از  بیان اصلاحات جزئی طرح را تایید کردند.

    یک روز قبل از اجرای طرح ، من به مدرسه رفتم تا هماهنگی های لازم را جهت  اجرای طرح مانند :  بررسی امکانات رسانه های آموزشی از جمله ویدئو پروژکتور و اطمینان از سالم بودن آن را به عمل آورم. البته دستگاه ویدئو پروژکتور دارای مشکلاتی بود که نمی شد از آن استفاده کرد.

    فردای آن روز یعنی چهارشنبه مورخ 6/8/94 برای اجرای طرح آموزشی وارد مدرسه شدم . با هماهنگی که از قبل با معلم انجام شده بود، قرار بر این شد تا زنگ دوم  به آموزش موضوع مورد نظر در درس ریاضی پرداخته شود.

    پس از اینکه معلم در زنگ اول به آموزش درس تعلیمات اجتماعی پرداخت ؛ در پایان زنگ پنج دقیقه ای از معلم وقت گرفتم تا دانش آموزان را به گروه های مختلف تقسیم کنم و به محض ورود به کلاس در زنگ بعد در گروه خود و در جای تعیین شده  بنشینند. نحوه تقسیم بندی آن ها نیز به این شکل بود که چون تعداد دانش آموزان 28 نفر بود، به پنج گروه 5 نفره و یک گروه 3 نفره تقسیم شدند  و تمامی گروه ها به ترتیب از 1 تا 6 شماره گذاری شدند؛ و اعضای هر گروه بر روی دو نیمکت به نحوی نشستند تا به راحتی با یکدیگر در ارتباط باشند.

    پس از اینکه زنگ تفریح به اتمام رسید و دانش آموزان وارد کلاس شدند، طبق برنامه هریک سر جای خود نشستند و من تدریس را شرو ع کردم .

    ابتدا به مدت یک دقیقه به سلام و احوال پرسی کردن با دانش آموزان و توضیح در مورد اینکه چرا من امروز این درس را به آن ها ارائه می دهم،صحبت کردم. در ادامه  درمورد موارد استفاده از کسر در زندگی روزمره از جمله: در اندازه گیری مایعات، لوله های آزمایشگاه و همچنین محاسبه خمس مال از درآمد مطالبی را گفتم؛ به عبارتی مرحله برقراری ارتباط را اجرا کردم. در حین اجرای همین مرحله بودم که معلم وارد کلاس شد و بچه ها از جای خود بلند شدند و معلم نیز تا پایان زنگ در ته کلاس نشست و به تکالیفی که جلسه قبل به بچه ها داده بود و آن ها در دفتر خود نوشته بودند بازخورد می داد.

    در ادامه تدریس ،گذری به آموخته های قبلی دانش آموزان در مورد مفهوم کسر زدم؛ در ارزشیابی تشخیصی که از دانش آموزان داشتم خوشبختانه اکثر آن ها مفهوم کسر را به درستی فهمیده بودند بنابراین وارد مرحله تجربه کردن وتکالیف یادگیری شدم ؛ همچنین  با توجه به این که دستگاه ویدئو پروژکتور خراب بود و نمی شد از آن استفاده کرد؛ به روش نیمه مجسم و سخنرانی آموزش ضرب کسر از طریق مساحت را به دانش آموزان ارائه دادم.

    به هر گروه یک کاغذ A4  داده شد  تا در قالب یک فعالیت گروهی، دانش آموزان به ساختن یک مربع به عنوان یک واحد کامل و تقسیم آن به واحدهای کوچکتر از یک واحد با استفاده از کاغذ A4  بپردازند. این قسمت توسط سرگروه هر گروه که معین کردم انجام می شد و بقیه اعضا ضمن مشاهده ، نظرات خودشان را نیز می گفتند. در این مرحله تاکید بر این داشتم تا همه  دانش آموزان در فعالیت شرکت کنند و به این صورت بازخورد می دادم؛ خیلی خوبه که دارید کار را با دقت انجام می دید؛در تقسیم ضلع ها دقتتون رو بیشتر کنید. مانند شکل صفحه بعد

                                                        

     

    در مرحله بعد از گروه ها خواستم تا در همان کاغذ مربعی به ابعاد 12×12 رسم کنند سپس یک ضلع آن را به سه قسمت و ضلع دیگر را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرده و خطوط را به هم بچسبانند. در ادامه یک از سه قسمت ضلع اول و یک از چهار قسمت ضلع دوم را که محل طلاقی آن ها یکی است هاشور بزنند. حال از آن ها خواستم تا نظرشان را درمورد مساحت کل قسمت رنگ شده و چگونگی محاسبه آن بگویند. در این قسمت شاهد به اشتراک گذاشتن  نظرات و تجربیات افراد بودم تا به مفهوم ضرب کسر برسیم و گروه ها به نقد و بررسی نظرات یکدیگر پرداختند.

                                                       

     

     در این مرحله همه ی سرگروه ها به مفهوم ضرب کسر رسیدن و من هم مرتب به گرو ه ها سر میزدم  و فعالیت سایر اعضای گروه را مورد بررسی قرار می دادم. هنگام انجام فعالیت  به آن ها گفتم که : هرکدام از شما نظرات خوبی دادید. ما میخوایم به کمک هم یاد بگیریم پس خلاقیت و دقت شماست که میتونه شما رو به کاملترین راه حل برسونه. با استفادهازهمین روش ، ضرب دو عدد مخلوط نیز به دانش آموزان انتقال داده شد.

                           

                                                       

    در ادامه از دانش آموزان خواستم تا مسائلی را که بر روی وایت برد نوشته بودم حل کنند و گفتم که این فعالیت باید توسط همه ی اعضای گروه به صورت انفرادی انجام شود. در این قسمت ضمن بازدید از همه ی گروه ها از اعضای گروه میخواستم تا برای من توضیح دهند که چگونه این مسائل را حل کرده اند؟

    و در آخرین مرحله گام های طراحی آموزشی نیز از بچه ها خواستم تا مثلا مساحت موزاییک یا سرامیک های کف خانه که طول ضلع آن ها عدد مخلوط است را محاسبه کنند بدین ترتیب مفهوم ضرب کسر  را در خارج از محیط کلاس نیز تجربه خواهند کرد. و این بازخورد را نیز در پایان به آن ها دادم؛ حالا که تونستیم مهارت های یادگرفته شده تو این جلسه رو در زندگی و موقعیت های مختلف هم انجام بدیم خیلی خوشحالم و امیدوارم شما هم همین حس رو داشته باشید.

    در آخر نوبت به سنجش از آموخته های دانش آموزان رسید که به دلیل کمبود وقت تنها مرحله اول سنجش آموخته ها که در طرح هم پیش بینی شده بود؛ با کمی تغییر اجرا شد. در این مرحله مسائل جدیدی بر روی تخته کلاس نوشته شد و از هرکدام از دانش آموزان خواسته شد تا آن را حل کنند و نسبت به همه ی آن ها بازخورد داده شد ،خوشبختانه اکثریت کلاس بحث را به خوبی متوجه شده بودند، یکی از دانش آموزان نیز پس از زنگ پیش من آمد و گفت اگه میشه یه بار دیگه واسه من توضیح بدید ، من مسئله آخر رو متوجه نشدم که من در زنگ تفریح دوباره برای او توضیح دادم و مسئله دیگری به او دادم  و  توانست آن را حل کند .

     

    تامل و واکاوی تجربیات حرفه ای: 

     بررسی پیش بینی ها: [k13] آماده کردن وسایل کمک آموزشی، گروه بندی دانش آموزان قبل ازاجرا و در ساعات قبل ، نوع شروع و سلام واحوال پرسی کردن با دانش آموزان و مدیریت کلاس پیش مقدمه ورود به مرحله برقراری ارتباط می باشد.

    تعیین موانع و محدودیت ها و مشخص کردن تغییرات احتمالی و چرایی تغییرات:

    -      خراب بودن دستگاه ویدئوپروژکتور که اگرچنین شد می شود به روش سخنرانی و صرفا استفاده از همان فعالیت گروهی دانش آموزان اکتفا کرد.

    -      کمبود وقت: باید همانطور که در طرح پیش بینی شده برای هر مرحله زمان خاصی تعریف شود واگر شرایط به نحوی شد که به زمان بیشتری احتیاج باشد از زمان مازادی که در طرح آموزشی نیز در نظر گرفته شده استفاده کرد.

    -      به دلیل کمبود وقت فقط قسمت اول مرحله سنجش از آموخته ها انجام شد که همان نوشتن سوالاتی بر روی وایت برد و حل آن توسط همه ی دانش آموزان  در برگه بود.

    بررسی نتایج و چگونگی دست یابی به آن ها:

    من با اجرای این طرح به این نتیجه رسیدم که می توان با استفاده از روش تدریس های به روز و جذابِ  پیش بینی شده متناسب با موضوع و ایجاد تنوع در ارائه درس ، هم یادگیری دانش آموزان را تسهیل و هم درآن ها نسبت به موضوع علاقه مندی و انگیزه ایجاد کرد؛ زیرا درحین تدریس شاهد خلاقیت گروه ها در رنگ آمیزی مربع (بدون اینکه از آن ها خواسته باشم) و دقت و علاقه آن ها در اجرای کار بودم.

    واکاوی فرایند اجرا:[k14] 

    به نظر من برای مرحله سنجش بهتر است یکی از انواع آزمون ها یا به صورت سوالیه و یا به صورت عملکردی طراحی شود و یا اینکه در حین اجرا ارزشیابی تکوینی به صورت سوالیه و پایانی در صورت وقت لازم عملکردی باشد ، اگر هم وقت نشد آزمون عملکردی طراحی شود و نتایج در جلسه بعد بررسی شود.

    در مرحله انتقال به موقعیت جدید نیز می توان از دانش آموزان خواست تا روزنامه دیواری یا پوستری در رابطه با مفهوم کسر و ضرب کسرها تهیه کنند و در اطراف خود تصویر هرچه را که فکر میکنند مربوط به مفهوم کسر می شود ، در آن قرار دهند.

    شناسایی نقاط قوت و ظرفیت های خود:

    اگر بخواهم از زاویه دید خود نقاط قوت تدریسم را بگویم؛ می توان به تسلط بر محتوا و مفاهیم و در نتیجه ارائه روان آن به مخاطبان اشاره کرد، اما احساس میکنم هنوز در این حوزه جای کار وجود دارد و بهتر از این هم می توان شد[k15] . در خصوص نقاط ضعف هم شاید بارزترین مورد در این طراحی کمبود زمان یا به عبارتی عدم پیش بینی درست زمان در طرح باشد که با تجربه ای که در این اجرا به دست آوردم امیدوارم برای طراحی های بعدی این مسئله نیز برطرف شود. [k16] 

     

      بازخوردهای استاد راهنما:


     [k1] پیامدها را خوب نوشتید، اگر می گفتید آموخته ها را در چه مواردی به کارگیرند  عینی تر می شد.

     [k2]اگر سوم شخص مفرد به کار ببرید بهتر است.

     [k3]بعد از اتمام جمله نقطه بگذارید.

     [k4]؟!

     [k5]این فعالیت ها همزمان  انجام می شوند.

      منبع

برچسب ها : دانش ,آموزان ,گروه ,مرحله ,انجام ,قسمت ,دانش آموزان ,بازخورد مرحله ,دانش آموز ,زندگی روزمره ,برقراری ارتباط ,مثلا مساحت موزاییک ,دستگاه ویدئو پروژکتور ,مرحله برقراری ارتباط ,دانش آموزان انتقال ,
گزارش کارورزی3

تبلیغات

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده